Naš dosije"Večernje novosti"(5), Tajkuni najurili državu

U vreme Koštuničine vlade, državu su u Upravnom odboru Novosti predstavljali Dejan Gajić, kao predsednik i Miladin Popović, ali je promenom statuta ukinuto ravo zaposlenih da imaju svog člana dok je tri člana UO dobio Milan Beko. Od dolaska nove Vlade, država nema svog predstavnika u UO Novosti, a samo jednom se u ime Vlade na sednici pojavio Nebojša Krstić. Vršilac dužnosti predsednika UO "Novosti" trenutno je Goran Mrđa, tako da izgleda da već mesecima "Novostima" preko UO upravljaju Beko i Mišković

 

 



Nemačka medijska grupa VAC poseduje "Politiku" i "Dnevnik" a želi da u svoju imperiju uključi i Novosti, čime bi uspostavila svoj monopol na tržištu štampe.

Novosti objavljuju 2. jula 2010. godine informaciju da je Komisija za zaštitu konkurencije obavestila medijsku grupaciju VAC da mu nije odobrila koncentraciju vlasništva u kompaniji tog dnevnog lista. Komisija saopštava da se na zahtev VAC za koncentraciju primenjuje stari zakon koji je važio do novembra prošle godine. To znači da VAC koristi pogodnosti novog zakona, jer po njemu važi pravilo da ukoliko se Komisija za zaštitu konkurencije posle isteka određenog roka od podnošenja zahteva ne oglasi - to znači da je koncentracija dozvoljena. "Odobrenje za koncentraciju proizvilazi iz novog Zakona o zaštiti konkurencije i njegovo izdavanje se ne može pobiti", navodi nemačka firma. Ali Komisija u svom reagovanju jasno kaže da to nije tačno, jer se na zahtev VAC primenjuje stari zakon. Ipak, VAC svoju tvrdnju zasniva na činjenici da je podneo novi zahtev kada je novi zakon stupio na snagu.

Reagujući na ponovni izbor Manojla Vukotića za gen. direktora Novosti, VAC 2. jula saopštava da je to "jasan znak protiv njihovih prava kao investitora. "Navodeći da su iznenađeni izborom Vukotića VAC napominje da je svojim javnim i klevetničkim napadima na tu medijsku grupaciju, koji su naišli na nerazumevanje i van teritorije Srbije, Vukotić naneo štetu ne samo preduzeću nego i Srbiji". Posle neuspelih pregovora Dnevnik holdinga sa VAC, Dnevnik pokreće tužbu protiv VAC u visini od 6 miliona evra, dok je VAC obavestio da počinje pregovore o prodaji 55 odsto akcija DVP, što Dnevnik smatra neporihvatljivim jer ima pravo preče kupovine. Po Momirovu, članu UO Holdinga, VAC duguje više od 6 miliona evra, jer nije popravio staru, ni kupio novu štamparsku mašinu, nije preuzeto 80 radnika i nije sproveo socijalni program.

Govoreći za DV (Dojče Vele) svet Andrea Renda, iz Centra za evropske političke studije u Briselu veli: "Bilo bi uobičajeno da je intervenisala Antimonopolska komisija što bi značilo da su oni zabrinuti zbog mogućnosti da rezultat objedinjavanja kompanija ne bude konkurentan na tržištu. Ipak, ponekad se dešava da ta Komisija ne interveniše, a tada vlada pokušava da izvrši pritisak na


Dijana Bajalović, Angela Merkel, Srđan Kerim i Večernje novosti


igrače na tržištu da bi postigli drugačiji rezultat... "Peter Lange je o izlasku iz Srbije rekao da će prodati udele u Politici, Dnevniku i Večernjim novostima i štampa sistemu gde je 100 odsto vlasnik. Ali Dijana Bajalović predsednica Komisija za zaštitu konkurencije osporava da je VAC postao većinski vlasnik Novosti jer je preuzeo samo firmu Ardos (Canetovu) koja ima 25 odsto akcija a zahtev VAC da kupi udele u tri kompanije, dve u Austriji i jedne na Kipru nije izvršena onako kako su u svom zahtevu od Komisije tražili, pa mora ponovo da podnese zahtev Komisiji jer je sada stanje drugačije.

"VAC nije bio dobar investitor, poslovao je netransparentno i sklapao aranžmane sa privrednicima o čijem kredibilitetu je morao da vodi računa", izjavio je danas ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić.

Advokat firme Ardos Nenad Popović, dakle Bekov advokat, zahteva da se VAC briše iz registra kao vlasnik Ardosa, jer je preuzimanjem Ardosa i pokušajem preuzimanja Trimaksa i Karamata prekršio odredbe Zakona o zaštiti konkurencije. Korišćenjem pravne simulacije i lažnog dokaza o ispunjenju prethodnog uslova izvršio je pravo nasilje nad Ardosom.

Spor oko Večernjih novosti dobio je i svoju diplomatsku varijantu. Povodom nedavne posete nemačke kancelarke Angele Merkel Srbiji pronele su se vesti da će od srpskih vlasti zahtevati da omogući VAC-u da preuzme vlasnička prava u Večernjim novostima. Tu mogućnost je potvrdio i Srđan Kerim za list Danas rečima: "Da, o tome će sigurno biti reči. To je dogovor među svim političkim partijama u Nemačkoj i glavnim ljudima, da kad god neko tamo dođe to pitanje pokrene. Kao što je to učinio ministar inostranih poslova Gvido Vestervele, tako će i ona, pretpostavljam, da pokrene to pitanje".

Bivši makedonski ambasador u Nemačkoj i zastupnik WAZ za Makedoniju čuđenjem je reagovao na pitanje beogradskog novinara da li je kupovina Novosti toliko važna da stigne na tako visok nivo? "Kako da im to ne bude važno, kad je to nemačka investicija. Ako je jedna nemačka kompanija investirala preko 100 miliona evra u Srbiji, valjda i za nemačku državu to ima nekakvog značaja. Kako oni vode računa, taman da je samo i milion evra neka nemačka kompanija uložila, oni se interesuju šta je sa tim, a ne 100 miliona. Nije to mačji kašalj", rekao je Kerim. On navodi da nije više ni u kakvom kontaktu sa Milanom Bekom, i dodaje da ne veruje da je Komisija za zaštitu konkurencije glavna prepreka za preuzimanje vlasničkih prava VAC u kompaniji Novosti.

"Formalno-pravno je tačno da je potez na koji se čeka, već tri godine, da se izjasni antimonopolska komisija. Međutim, sam fakt da to traje skoro tri godine po sebi vam govori da očigledno nije samo do toga, da postoji još nešto. Sad šta je to nešto, to bolje znaju ti ljudi tamo nego ja, to ja ne mogu da procenim", rekao je Kerim.

Iako o vlasništvu "Novosti" nema potpuno transparentnih podataka, o tome ko su zapravo vlasnici, ili ko kontroliše "Novosti" može posvedočiti i struktura Upravnog odbora ove kompanije. Posle prodaje 2006, jednog člana UO dali su zaposleni, a po dva člana Mišković i Beko. U ime Beka tu su bili Goran Mrđa i mr Rastko Lazić, u ime Delte Brana Milunov i Aleksandar Bojić, a dok je trajala Koštuničina Vlada, državu su predstavljali Dejan Gajić, kao predsednik UO i Miladin Popović. Međutim, i ovaj odnos se ubrzo promenio. Najpre je promenjen statut i ukinuto je pravo zaposlenih da imaju svog člana, dok je tri člana u UO dobio Milan Beko. Od dolaska nove Vlade, država nema svog predstavnika u UO, a samo jednom se u ime Vlade na sednici pojavio Nebojša Krstić. Vršilac dužnosti predsednika UO "Novosti" trenutno je Goran Mrđa, tako da izgleda da već mesecima "Novostima" u preko UO upravljaju Beko i Mišković.

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži